اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  دین پژوهی

یوسف فتحی

مطالعه جامعه‌شناختی رابطه سبک زندگی و جمعیت جوان و تأثیر آن بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر قرآن ‏و حدیث

در این مقاله، رابطه سبک زندگی و ساختار جمعیت از یک سو و از سوی دیگر تأثیر ساختار جمعیت بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر تغییرات ساختار جمعیت برالگوهای تعامل و همکاری اجتماعی و سرمایه اجتماعی تا حدودی روشن شده است.

مطالعه جامعه‌شناختی رابطه سبک زندگی و جمعیت جوان و تأثیر آن بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر قرآن ‏و حدیث

چکیده

سبک زندگی بر ساختار جمعیت و جمعیت بر سرمایه اجتماعی تأثیر دارد، این سه مقوله از مسائل حیاتی کشورها هستند. سرمایه اجتماعی نقش اساسی در تعالی و تامین اهداف جوامع دارد. در این مقاله، رابطه سبک زندگی و ساختار جمعیت از یک سو و از سوی دیگر تأثیر ساختار جمعیت بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر تغییرات ساختار جمعیت برالگوهای تعامل و همکاری اجتماعی و سرمایه اجتماعی تا حدودی روشن شده است. ساختار جوان جمعیت، اثری مولد بر سرمایه اجتماعی و ساختار پیر جمعیت، باعث فرسایش و زوال منابع مولّد سرمایه اجتماعی می‌گردد. جمعیت به عنوان یک ساختار اجتماعی متأثر از سبک زندگی در یک جامعه است. این مسئله با توجه به آیات شریفه قرآن و احادیث اسلامی براساس روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته. دو رویکرد بدبینانه و خوش بینانه به رشد جمعیت وجود دارد. در پایان تحقیق حاضر به این نتیجه رسید که اسلام یک دیدگاه سومی را متناسب با سبک زندگی اسلامی درباره جمعیت ارائه می‌کند و جمعیت جامعه پذیر و تربیت یافته را نه تنها تهدید ملی نمی‌داند، بلکه سرمایه اجتماعی تلقی می‌کند. متون اسلامی از یک طرف، به ازدواج، تولید مثل و ازدیاد جمعیت، اهمیت ازدواج با زنان فرزند آور، منع ازدواج با زنان عقیم،‌ ذم تجرد، عامل رفاه دانستن ازدواج و فرزندان، و از طرف دیگر، بر اهمیت رفاه خانواده، تربیت و مسلمان بار آوردن فرزندان، تاکید می‌کند. در واقع جمعیت، یک مقوله فرصت- تهدید تلقی می‌شود.

کلیدواژه‌ها: قرآن؛ احادیث؛ جمعیت؛ سرمایه اجتماعی؛ فرصت- تهدید

نویسنده:

یوسف فتحی: دانشگاه زنجان

نشریه جامعه شناسی سبک زندگی - دوره 2، شماره 6، تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول